Lastsikring: De 5 vanligste utfordringene

Det er ikke bare enkelt å sikre lasten på en forsvarlig og forskriftsmessig måte. Her kan du lese om 5 vanlige utfordringer folk støter på hos f.eks byggevarehandelen. Har du vært i liknende situasjoner?

1. Feste materialpakke på takbøyler på bilen

Overraskende mange fester en materialpakke på 6-700 kilo på takbøylene til bilen, selv om takbøylene tåler 100 kilo i utgangspunktet.

Takbøylene har ikke surrefester og de bøyes og spennes ved stramming. Dette fører til at lasten løsner! Oftest sitter takbøylene fast i bilen fremdeles, men du vil gjerne se at de har blitt bøyd av belastningen.

2. Laste planker oppå karmene til tilhengeren

I stedet for å felle ned fremkarmen og fjerne bakkarmen på tilhengeren, velger mange snarveien med å laste oppå karmene. Det er problematisk av flere årsaker.

  • Lasten kommer i feil høyde og vil treffe mennesker ved bråstopp eller kollisjon.
  • Plankene blir bøyd fordi stroppene vil bevege seg inn mot midten under kjøring.
  • Karmene på tilhengeren blir kanskje bøyd på grunn av overbelastning og surrestyrken svekkes.
  • Mange fester stroppene i utvendige fester som er beregnet på strikk til presenning. De er ikke dimensjonert for å tåle like mye som de innvendige surrefestene. Merk at det kun er Tysse som har sertifiserte surrefester der du får oppgitt maks belastning.

Fotografi av fullastet tilhenger som velter pga. skjev vektfordeling.

SKJEV VEKTFORDELING: Selv om du har sikret lasten etter forskriftene, må du huske å tenke på vektfordelingen av lasten på tilhengeren. Dette påvirker kjøreegenskapene. Tilhengeren på bildet var baktung og tippet rundt.

3. Stroppe gipsplater og isolasjon sammen

Mange som pusser opp hjemme kjøper både gipsplater og isolasjon i samme slengen. Problemet kommer hvis du ikke stropper materialene hver for seg, men legger gipsplatene underst og stropper over isolasjonen som ligger oppå. Dette gjør at du mister surrestyrken og gipsplatene vil kunne fyke ut av hengeren ved første oppbremsing.

4. Alternativer til stropper

Blått tau, gaffateip og hyssing gjør på ingen måte samme nytten som lastestropper, selv om mange bruker dette når de skal frakte med seg varer på tilhenger, på biltaket eller delvis stikkende ut av bagasjerommet.

Du klarer ikke å få disse festemidlene stramt nok festet og du kan heller ikke etterstramme. I tillegg sløser du med materialer, da du stort sett ikke vil få løsnet knutene dine og tauet må skjæres av og kastes.

Merk at det er forskjell på kvaliteten på lastestroppene.

5. Utilstrekkelig kunnskap om kjøretøy og lastens vekt

Mange som stoppes av politiet i trafikken mangler førerrett til tilhengeren de sleper, kjører med overlast, mangler sikring av lasten eller har unnlatt å merke utstikkende last.

Flere kompenserer ved å ligge under fartsgrensen, men dette kan føre til flere farlige situasjoner som følge av forbikjøringer og liknende.

Ikke vær som flertallet, men lær deg å laste tilhengeren skikkelig! Les deg opp på sjekklisten for lastsikring før du skal ut og frakte tungt.